O ekmek dilimini sabah mı yemeli, akşam mı yemeli?

Karbonhidratlı besinlerin günün erken saatlerinde mi, yoksa akşam saatlerinde mi yenilmesi gerektiği hakkında uzun zamandır tartışmalar süregidiyor. Erken saat taraftarlarına göre, karbonhidratlı besinleri erken yemek vücuda bunları yakmak için daha fazla zaman kazandırıyor. Bu kanıyı güçlendirecek pek fazla bilimsel kanıt bulunmamakla beraber, yapılan yeni bir araştırma bu kanıya şimdiden gölge düşürdü bile…

O ekmek dilimini sabah mı yemeli, akşam mı yemeli?

Obezite Dergisi“nde yayımlanan araştırmada, 78 obez kişi iki ayrı gruba ayrılarak 6 ay boyunca diyete tabi tutuldu. Deneye katılan herkese 1,300 ila 1,500 kalori arasında,   %20 protein, %30 yağ, %50 karbonhidrattan oluşan diyet reçetesi verildi. İki grup arasındaki tek fark, karbonhidratlı besinlerin günün hangi saatlerinde tüketileceği idi. İlk gruptaki kişiler, karbonhidratlı besinleri gün içinde eşit bir şekilde yayılmış şekilde tüketirken, ikinci gruptaki kişiler karbonhidratların çoğunu akşam yemeğinde tükettiler.

6 ay sonunda, her iki gruptaki kişiler kilo vermeyi başardılar, ancak akşam yemeğinde karbonhidratları tüketen ikinci grup daha başarılı oldu.

  • İkinci gruptaki kişiler ortalama 11.6 kg verirken, ilk gruptakilerin kilo kaybı ortalama 9.1 kg da kaldı.
  • İkinci grubun bel çevresinde ortalama 11.7 cm daralma olurken, birinci gruptakiler 9.4 cm inceldiler.
  • İkinci grubun kandaki yağ oranları %7 azalırken, birinci grupta %5.3 azalma görüldü.

Gerçekte iki grubun verileri arasında istatiksel olarak kayda değer bir fark olmamasına rağmen, ikinci gruptaki kişiler 6 aylık rejimden sonra kendilerini “daha az aç hissettiklerini” belirttiler. Aynı zamanda insülin hormonu seviyelerinde, kan şekeri ve kolesterol seviyelerinde daha fazla düzelme görüldü.

Bu sonucun açıklaması nedir?

Bu sonuç, yağ metabolizmasını kontrol eden iki önemli hormon olan “leptin” ve “adiponectin” in varlığıyla açıklanabilir. “Leptin” hormonu, yemeklerden sonra yükselerek bize doyduğumuz sinyalini verir. Öğün aralarında, karnımız aç olduğunda ya da rejim yaptığımızda kandaki leptin seviyeleri düşer ve kendimizi aç hissetmeye başlarız. Genel kanıya göre, vücut kilo kaybettiğinde leptin seviyelerinin düşmesi beklenirken, bu deneyde akşam yemeğinde karbonhidrat tüketen kişiler bu durumu yaşamadılar. Yani, normalden daha az kaloriyle beslenmelerine rağmen, kendilerini “aç hissetmediler“.

Yağ hücreleri tarafından salgılanan diğer hormon “adiponectin” de, karbonhidrat ve yağ metabolizmasını hızlandırmakla görevlidir. Bu hormon, obez kişilerde daha az miktarda salgılanır. Ancak bu deneyde karbonhidratları akşam saatlerde tüketen kişilerde bu hormonun seviyesinin yükseldiği görüldü.

Akşam yemeğinde ekmek dilimlerini önünüze dizmeden önce hatırlamanız gereken bir şey var!

Deneye katılan kişilerin karbonhidrattan elde ettikleri toplam kalori (maksimum 200 gram), normal bir günde bizlerin yediği miktarlardan çok daha az. Yani diyeceğim şudur ki, normal öğün miktarının üstüne akşam yemeğinde ekmekleri götürmeden önce birkaç kere daha düşünün.🙂

Leave a comment

Filed under hormonlar, obezite

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s