Kolesterol Düşüren Besinler

Küçük bir çocukken, etrafımdaki bazı büyüklerin yumurta sarısı görünce dehşete düştüğünü görmek beni çok şaşırtırdı. “Yumurta kolesterolümü azdırıyor” derlerdi de….inanmazdım. İnanmamakta haklıymışım çünkü 2010 yılında Amerikan “Nutrition Journal” da yayınlanan araştırma sonucu gösteriyor ki, yumurta yemek kolesterol seviyelerini arttırmıyor. Eğer sabahtan akşama kadar yumurta yemiyorsanız tabiki!!!

Diyelim ki, yumurta hiç yemediğiniz halde bile kolesterolünüz çok yüksek çıkıyor. Sabah akşam hap içmek dışında yapabileceğiniz bir şey var mı? Aslında çok var.

Yulaf, fındık, kuru baklagiller, sebze ve meyve yiyerek kolesterol seviyelerini düşürmek mümkün. Bu besinlerdeki “çözünür lif”, kandaki kolesterole yapışarak vücuttan atılmasını sağlıyor.

Düşmana saldırmadan önce onu iyi tanımak zaferi kolaylaştırır demiş adını bilmediğim eski atalarımız:) Aynen öyle yapalım.

Kolesterol nedir?

Kolesterol kandaki yağlardan biridir. Kolesterol vücut fonksiyonları için vazgeçilmezdir, çünkü vücuttaki tüm hücre zarları kolesterol sayesinde oluşturulur. Tüm steroid hormonları (estrogen, progestogen, testosterone, cortisol, aldosterone vs.), kolesterolden yapılır. Kolesterol aynı zamanda vücudun D vitamini ihtiyacını önemli oranda karşılar. Yağ metabolizması için vazgeçilmez olan safra, kolesterolden yapılır.

Vücut, ihtiyacı olan tüm kolesterolü kendisi üretir. Karaciğer toplam kolesterolün %85’ini üretirken, geri kalan %15 oranındaki kolesterol diyet yoluyla (hayvansal kaynaklı tüm gıdalar yoluyla) takviye edilir. Eğer besin yoluyla gereğinden fazla kolesterol alırsak, karaciğer kolesterol üretimini düşürür. Ancak bazı insanlarda, bu kontrol mekanizması düzgün çalışmaz ve karaciğer gereğinden fazla kolesterol üretmeye devam eder. Bunun nedeni fazla kolesterol üretmeye olan genetik yatkınlıktır.

2 tür kolesterol bulunur;

LDL kolesterol: “kötü” kolesterol olarak da adlandırılan bu kolesterolün fazlalığı, damar çevresinde tıkanıklığa neden olur.

HDL kolesterol: bu kolesterolün “iyi” olarak adlandırılmasının nedeni, damar çevresinde toplanan LDL kolesterolünü temizlemesidir.

Kötü huylu LDL kolestorolü nasıl kontrol altına almalıyım?

*Düşük yağ oranlı, özellikle az katı yağlı besinler tüketin. Yağlı besinler, toplam aldığınız kalorilerin %20 ila %35’ini geçmesin.  Bu da erkekler için günde toplam 60-100 gram yağ, kadınlar içinse 45-75 gram yağ demektir.

*Trans-yağlardan tamamen vazgeçin. Bu tür yağlar tüm margarinlerde ve ambalajlanmış çoğu yiyeceklerde (bisküvi, kraker vs) bulunur. Bu tür yağlar kötü kolesterolü arttırmakla kalmaz, aynı zamanda iyi kolesterolü de düşürür.

*Doymuş yağ içeren besinleri (tereyağ, peynir, yağlı etler, dondurma ve tam yağlı süt ürünleri) en aza indirin. Bu tür yağlar yerine, doymamış yağ asitleri içeren zeytinyağı, fındık, badem, ceviz ve balık tüketin.

*Lifli gıdaları (tam buğday unundan yapılan ekmekler, kurubaklagiller, taze sebze ve meyvalar) daha fazla oranda tüketin.

Bazı besinler,  vücutta özellikle kolesterolü düşürdücü etkiler  gösterir…

Yulaf ve Keten Tohumu: Bu besinler yüksek oranda içerdikleri “çözünür lif” sayesinde, kolesterol molekülüne yapışarak vücuttan dışarı atılmasına neden olurlar. Bu şekilde kolesterol seviyesini yaklaşık %10 oranında düşürürler.

Fındık, ceviz, badem: Bu besinler, yüksek oranda içerdikleri doymamış yağlar ve lif sayesinde kolesterol seviyesini düşürmekle kalmaz; içlerinde bulunan “bitki sterolleri” nedeniyle kolesterolün yerini alırlar. Günde 1 avuç tüketilen fındık türü besinlerin kalp hastalığı riskini %25 azalttığı uzun süredir bilinmekte.

Kuru Baklagiller: Nohut, kuru fasülye, kırmızı mercimek ve soya fasülyesi yüksek oranında çözünür lif içermeleri nedeniyle, fazla kolesterolün vücuttan atılmasını sağlarlar. Kan şekerini yavaş oranda yükseltmeleri sayesinde de uzun süre tokluk yaratırlar.

Taze Sebze ve Mevyalar:

*Patlıcan, bamya ve armut yüksek oranda çözünür lif içermeleri nedeniyle kolesterolün vücuttan atılımına yardım ederler.

*Yaban mersini ve üzüm, içerdikleri antioksidan madde “pterostilbene” nedeniyle, kolesterolün düzgün metabolizma edilmesine yardım ederler.

*Domates ve karpuz, içerdikleri antioksidan madde “lycopene” nedeniyle, kolesterolün okside olmasını engellerler.(Okside olmuş kolesterol, damar çevresine yapışarak damar tıkanıklığına neden olması nedeniyle son derece zararlıdır)

 

Leave a comment

Filed under kronik hastalıklar, mucizevi besinler

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s