Yeterince Çinko Tüketiyor musunuz?

 Çinko minerali, vücutta işlev gören 3000 çeşit proteinin bileşenlerinden biri olmakla kalmaz, aynı zamanda 200 çeşit enzimin aktive edilmesinde önemli bir elemandır. Çinko, beyaz kan hücrelerinin vücudu enfeksiyonlara karşı korumada verdiği mücadeleyi desteklemekle görevlidir. Çinko sayesinde, bağışıklık sistemi ihtiyaç duyulan oranda antikor üretir, yaraları iyileştirir ve vücutta ortaya çıkan kanser hücrelerini ortadan kaldırır.

İnsan vücudu her gün yeterli oranda çinkoya ihtiyaç duyar, çünkü vücut çinko mineralini depolayamaz. Çinko mineralinin belli başlı işlevleri:

•Bağışıklık sistemine destek verir

•Yeni doku oluşumunda görev yapan enzimlerin önemli bir bileşenidir

•Ruh hali, zihinsel açıklık ve uyku fonksiyonlarının devamını sağlar

•Prostat ve ince bağırsak sağlığına destek verir

•Tat ve koku alma duyularının doğru çalışmasını sağlar

Çinko eksikliğinin nedenleri nelerdir?

Çinko eksikliği, bebek ve çocuklarda, hamilelerde ve emziren annelerde, yaşlılarda, bağırsak hastalığı olan, özellikle Chron’s hastalığı olan kişilerde, vejetaryen ve vegan diyeti izleyen kişilerde yaygın olarak görülebilir.

Çinko eksikliği aşağıdaki durumlarda ortaya çıkar:

•Belli başlı ilaçlar (ACE inhibitörler, thiazide diüretikler, Pepcid ve Prliosec tarzı mide asidini azaltan ilaçlar) vücudun çinko kaynaklarını tüketir.

•Tek bir tarım ürününün ekildiği topraklarda, pek çok toprak minerali gibi çinko da önemli oranda azalır.

•Vejetaryen, vegan ve yüksek oranda tahıldan oluşan beslenme şekli, çinko emilimini azaltan ‘phytic asit’ içermesi nedeniyle çinko eksikliğine yol açabilir.

Hafif oranda çinko eksikliği, soğuk algınlığı ve gribe yakalanmaya, kronik yorgunluğa neden olur. 

 Yetişme çağındaki çocuklarda çinko eksikliği ruh halinde dengesizliğe, zayıf hafızaya, öğrenme güçlüğüne yol açar. Kronik çinko eksikliği, akne oluşumuna ve görme bozukluğuna, koku ve tat alma duyularında sorunlara, hafıza kaybına neden olur.

Tırnaklarda görülen beyaz lekeler, yeterince çinko alamadığınızın göstergesi olabilir.

Çinko, bağışıklık sisteminin sağlıklı işleyişinde önemli rol alır.

Yeterli oranda çinko alınmaması durumunda, vücut sistemleri pek çok bulaşıcı hastalığa karşı savunma geliştirmede yetersiz kalır. Özellikle beyaz kan hücreleri, çinko olmaksızın fonksiyonlarını yerine getiremez. Çinko aynı zamanda hücrelerin yenilenmesinde ve hücre zarının stabilizasyonunda yer aldığından, çinko eksikliği yaraların iyileşme sürecinin uzamasına neden olur.

Yapılan bazı deneyler, yeterli oranda çinko tüketiminin soğuk algınlığı sürecini ve şiddetini %50 oranında azalttığını gösteriyor. Çinko tuzlarının pek çok ölümcül patojeni yok etme özelliği nedeniyle, mide-bağırsak sisteminde oluşabilecek virütik ataklar çinko sayesinde daha hafif atlatılır.

Hamileler için çinko son derece önemlidir!

 Hücre bölünmesinde elzem olması nedeniyle, hamile kadınların yeterli oranda çinko alması son derece önemlidir. Hamilelik döneminde yetersiz oranda çinko alımı aşağıdaki komplikasyonlara neden olabilir:

•Premature doğum

•Düşük doğum ağırlıklı bebek

•Büyümede gerilik

•Preeklempsi

Çinkonun insan vücudundaki marifetlerinin özetlememiz gerekirse🙂

→Çinko, vücudun B6 vitaminini kullanabilmesi için elzemdir. (B6 vitamini; vücudun bağışıklık sisteminin antikor üretiminde, sinir sisteminin işleyişinde, kan hücresi yapımında elzem olan hemoglobin üretiminde, proteinlerin sindirilerek parçalanmasında ve kan şekerinin normal düzeyde tutulmasında rol alır.)

→Çinko, vücudun melatonin üretmesinde yer alması nedeniyle, çinko eksikliği kronik uykusuzluğa neden olabilir.

→Çinko serotonin üretimi için gerekli olduğundan, yeterli çinko tüketimi sağlıklı ruh hali için önemlidir.

→Gereğinden fazla ya da gereğinden az çinko alınımı, ‘apoptosis’ denilen hücre ölümüne neden olur. Bu arada hatırlatmak gerekir ki, diyet yoluyla gereğinden fazla çinko tüketmek imkansızdır. Bu nedenle çinko haplarını/kapsüllerini yutmadan önce tekrar düşünün🙂

→Yeterli  çinko alınımı, katarak oluşumuna, gece körlüğüne ve makular dejenerasyonuna karşı koruyucudur.

→Çinko eksikliği, tat ve koku almada problemlere yol açar.

→Şeker hastalığında elzem olan insülin hormon seviyelerinin kontrolünde rol alır.

→Alzheimer’s hastalığına karşı korur.

→Testosteron hormonunun metabolizmasında  yer alması nedeniyle erkeklerde görülen kısırlık, düşük spem sayısı ve erektil bozukluklarının tedavisinde önemlidir.

→Sedef hastalığı, akne ve egzema gibi cilt hastalıklarının önlenmesinde ve tedavisinde yer alır.

→Çinko eksikliği, çocuklarda ishale neden olur.

→Ateroskleroz (kalp damarlarının daralması) ve kronik enflamasyona karşı koruyucudur.

Çinkonun zengin besin kaynakları nelerdir?

¤İstiridye, dana ciğeri, kabak çekirdeği, tahin, şekersiz çikolata, kuzu eti, kavrulmuş yer fıstığı, badem, tavuk göğsü ve bacağı

Gelsin istiridye tavalar!!!!🙂

Leave a comment

Filed under diğer, vitamin/mineraller

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s