Şeker Hastalığı ve Brokoli

Kontrol altına alınamayan şeker hastalığının kalp damarlarında hasara yol açtığını tıp camiasındaki hemen herkes bilir. Ancak brokolideki “sulforaphane” maddesinin bu hasarı onardığından çok fazla insanın haberi yok.

Sulforaphane maddesi, kan damarlarını koruyan enzimlerin üretimini arttırarak damar çevresindeki oluşabilecek hasarları % 73 oranında azaltıyor. Küçük yeşil bir bitki için oldukça etkileyici bir performans…

Herkes için aynı olsa da, şeker hastaları için kalp sağlığını korumak son derece önemlidir. Kalp hastalığı, şeker hastalığının en sık görülen yan etkisi olmakla beraber, şeker hastalığına sahip kişilerin % 65’i kalp krizinden hayatlarını kaybetmekte. Eğer şeker hastalığı kontrol altına alınamaz ise, beyne ve kalbe giden kan damarlarında “plaklar” oluşmaya başlar. Bu da kan damarlarını daraltarak, beyne ve kalbe giden normal kan akışını engelleyerek, kan basıncının yükselmesine neden olur.

Amerikan Mayo Kliniğinin istatistiklerine göre, eğer şeker hastalığınız var ise, şeker hastalığı olmayan birine kıyasla, 2 ila 4 kat daha fazla oranda kalp krizi ya da beyne inme riskini taşıyorsunuz demektir. Ancak şeker hastalığı olanların % 70’inin bu riskten haberi yok.

Diğer taraftan, eğer kalp krizi geçirdiyseniz şeker hastalığı check-up’ından geçmeniz salık veriliyor. Nitekim, bir araştırmada kalp krizi geçiren kişilerin 2/3’ünde kan şekeri anormalliği görüldü. Bu da, bu kişilerin zamanında teşhis edilmemiş şeker hastalığı ya da şeker hastalığının bir önceki aşaması olan “prediyabet” durumunda olduklarını gösterdi.

Brokoli bu duruma nasıl yardım eder?

Brokolideki kimyasal madde “sulforaphane” ,  bağışıklık sistemini güçlendirerek, karaciğerin kanserojen maddeleri ve serbest radikalleri vücuttan atmasına yardım ediyor. Aynı zamanda, kan damarlarının sağlığından sorumlu enzimlerin sayısını arttırarak, damar çevresinde plak oluşumunu engelliyor.

Sabahtan akşama kadar sadece brokoli yemenize gerek yok!

“Sulforane” maddesi brokolinin yanısıra lahana ailesi olan lahana, brüksel lahanası, karalahana, karnıbahar, turp ve şalgamda da bulunuyor.

Brokoliyi tüketmenin  en iyi yolu nedir?

Brokoliyle yapılan klasik bir Türk yemeği olduğunu sanmamakla beraber, brokolinin en iyi et yemeklerinin yanında, çorba içinde ya da salata şeklinde yenilebileceğini düşünüyorum.

Brokolinin faydalarından maksimum olarak faydalanmak istiyorsanız, brokoliyi çiğ olarak yemenizi öneririm. Kanada ve Amerika’da brokoli ve karnıbaharı çiğ olarak yemek yaygın bir alışkanlık olsa da (sosa batırarak), açıkçası ben buna bir türlü alışamadım. Bunun yerine brokoliyi çok kısa süre (1-2 dakika) kaynayan suda haşlarsanız, besin öğelerinin çoğunu korumuş olursunuz. Buharda pişirmek de güzel bir yöntem ama brokolinin renginin soluk yeşile dönmemesini sağlamak gerekiyor. Brokoliyi mikrodalga fırında pişirmek fikrinden kesinlikle uzaklaşın, çünkü mikrodalgada pişen brokolinin % 74-90 arasında besin kaybına uğradığı biliniyor.

Brokoliyi yemenin harika bir yolunu biliyorsanız lütfen benimle paylaşın!

Leave a comment

Filed under kronik hastalıklar, mucizevi besinler, şeker hastalığı

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s