Karaciğer problemi kilo verememenizin nedeni olabilir

Karaciğer fonksiyonu ile kilo dengesi arasında çok yakın bir ilişki bulunduğunu biliyor muydunuz? Yanlış beslenme sonucu oluşacak karaciğer yağlanması nedeniyle, en sıkı rejimlerle dahi kilo verememek mümkün olabilir.
Karaciğerin vücuttaki fonksiyonları nelerdir?
Karaciğer, vücudun en fazla mesai yapan organıdır. Yediğimiz, içtiğimiz, soluduğumuz, deri yoluyla dokularımıza nüfuz eden her şey karaciğer sayesinde filtreden geçirilerek toksinlerden arındırılır. Yağ moleküllerinin sindirimi için elzem olan safra, karaciğer tarafından salgılanarak, safra kesesinde muhafaza edilir. Düzenli safra üretimi olmaksızın, yağların sindirilmesi mümkün olamaz. Vücudumuzun kalsiyumu ve pek çok vitamini absorbe edebilmesi için, düzgün safra üretimine ihtiyaç vardır. Bu da karaciğer sayesinde gerçekleşir.
Karaciğer aynı zamanda sindirim sistemini uyararak, kabızlığa karşı koruma sağlar. Vücuda besin, ilaçlar ve hava yoluyla giren toksinler, safra yoluyla dışarı atılır. Karaciğerin gereğinden fazla toksine maruz kalması sonucu, safranın yapısı koyulaşarak, dokularda tıkanıklığa neden olabilir. Bu durumda, sindirim için safraya ihtiyaç duyan yağ molekülleri parçalanamaz ve yağ metabolizması sekteye uğrar. Sonuç: Kilo alımı.😦
Karaciğer, kilo kontrolüyle direk bağlantılı olan hormonların ve metabolizma hızının kontrol edilmesinden sorumludur. Karaciğerin aksak işleyişi, metabolizma hızının normalin altına düşmesine neden olur. Metabolizma hızı yüksek performans düzeyinde kaldığı sürece, vücut hangi kiloda kalması gerektiğini ve o noktaya nasıl geleceğini bilir. Karaciğeriniz sağlıklı çalıştığı sürece tabiki…
Uzun sözün kısası…
Karaciğer gereğinden fazla yük altına girdiğinde, ideal kiloya ulaşmak mümkün olmayabilir.
Karaciğer fonksiyonunu aksatan etkenler nelerdir?
  • Yüksek karbonhidrat, yüksek protein ve yağ oranlı beslenme stili (Bolca işlemden geçmiş, rafine edilmiş besinler, yağda kızarmış besinler, vitamin-mineral ve enzim açısından yoksun olan besinler de bu gruba dahildir)
  • Aşırı miktarda yemek yemek (Karaciğerin gereğinden fazla çalışması nedeniyle karaciğer yorgunluğuna neden olur. Karaciğer, tüketilen besinlerdeki toksik maddeleri arındırmakla sorumlu olduğundan, karaciğer yorgunluğu vücutta aşırı toksik madde birikime neden olur. Bu da doğrudan aşırı kilo alımına yol açar.)
  • Kafein, sigara, çikolata, beyaz şeker, alkol, yapay tatlandırılar. (Bu maddeler, karaciğerin fonksiyonlarının aksamasına neden olurlar. Kalorisiz yapay tatlandırıcılar, diyet endüstrisi tarafından sıkı bir şekilde pazarlanmasına rağmen, uzun vadede kilo alımına neden olurlar. Nasıl mı? Yapay tatlandırıcılar doğrudan karaciğerde metabolize edilirler. Bu durumda karaciğer, yağ metabolizmasını askıya alarak, yağ moleküllerinin tam olarak parçalanamadan kana karışmasına neden olur. Ya da yağlar karaciğerde yağ dokuları olarak uzun süre stoklanırlar.)

Karaciğerde oluşan fonksiyon bozukluğu vücutta nelere mal olur?

Çok miktarda alkol kullanımı, uzun süreli ilaç kullanımı ve kötü beslenme alışkanlıkları (özellikle yüksek yağ ve protein kaynaklı beslenme stili) nedeniyle karaciğerin suistimale uğraması sonucunda, karaciğerde “enflamasyon tepkisi” oluşabilir. Karaciğerin kendini koruma adına yarattığı bu tepki sonucu, karın boşluğunda “assit” denilen “dokularda sıvı toplanması” meydana gelir. Mide bölgesinde yoğunlaşan sıvı dokusu nedeniyle, “bira göbeği” adı verilen durum oluşur. Kilo problemi olan kişiler için bu durum son derece can sıkıcı olabilir, çünkü hiçbir egzersiz programı bu bölgedeki göbek oluşumunu eritemez. Doğal yöntemlerle verilemeyen kilolar nedeniyle, diyet haplarına başvuran kişilerde karaciğer daha da zarar görerek, durum içinden çıkılmaz hale gelebilir.

Yanlış beslenme stili, özellikle çok yüksek oranda protein ve yağ içeren “Atkins diyeti” nedeniyle karın bölgesindeki dokularda daha da fazla miktarda “sıvı toplanması” oluşabilir.

Normal karaciğer fonksiyonu olmaksızın, yağ yakımından sorumlu olan hormonların aktive edilmesi mümkün olmayabilir. Örneğin, metabolizma hızını belirleyen, ancak tiroit bezi tarafından ilk salgılandığında inaktif durumda olan  “T4 tiroit hormonunun“, aktif versiyonu olan “T3 tiroit hormonuna” çevrilmesi karaciğer sayesinde gerçekleşir. Karaciğer gereğinden fazla strese maruz kaldığında, bu işlem aksamaya başlar ve yavaş çalışan metabolizma nedeniyle, yağ metabolizması sekteye uğrar.

Karaciğer aynı zamanda, yağ metabolizmasından sorumlu diğer hormon olan “IGF büyüme hormonunu” üretir. Bu hormon, gece uykusunda düşen kan şekerini kontrol ederek, yağ dokularındaki yağı eritmekle görevlidir. Karaciğerin normal işlevinin aksadığı durumlarda, bu hormon yeterli miktarda üretilemediğinden, yağ depolarından enerji çıkışı sağlanamaz. Gereğinden fazla düşen kan şekeri sonucunda da, yataktan kalktıktan itibaren yorgunluk ve sinir bozukluğu yaşanır. ” Yatağın sol tarafından kalkma” sendromu buradan kaynaklanıyor olabilir.

Karaciğeri sağlıklı kılmak için ne yapmak gerekir?

Alkol ve sigara kullanımını en aza indirmenin yanısıra, elzem olmayan ilaçların kullanımına da birkaç hafta süreyle ara vermek gerekebilir. Bir sonraki aşamada ise, “karaciğer detoksu” adı verilen vejetaryen beslenme stilinin 14 ila 21 gün arasında denenmesi faydalı olur. Bu süre içinde sadece sebze, meyva, kuruyemiş ve kurubakliyat yenmesi salık verilir. Ambalajlanmış hazır besinlerden, yağda kızartılmış besinlerden ve doymuş yağ içeren hayvansal gıdalardan uzak durulması gerekir. Bundan amaç, karaciğer üzerindeki stresin mümkün olduğunca azaltılmasıdır.

Karaciğer fonksiyonları sağlıklı haline geri geldiğinde, karşılaşılacak ilk belirtiler:

  • Kilo vermede kolaylık
  • Cilt dokusunda düzelme
  • Kronik baş ağrılarının azalması ve ortadan kalkması
  • Enerji seviyelerinin artması

Karaciğer sağlığı için vazgeçilmez olan besinler neledir?

  • Sarımsak: Sarımsaktaki aktif maddeler, karaciğerin detoks kabiliyeti için elzem olan enzimleri aktif hale getirir. Sarımsakta bulunan “allicin” ve “selenyum” maddeleri, karaciğerin zararlı maddelerden temizlenmesine yardım eder.
  • Greyfrut: Yüksek oranda C vitamini ve antioksidan maddeler içeren greyfrut, karaciğerin temizlenmesi için gerekli enzimleri aktive eder.
  • Kırmızı pancar ve havuç: Yüksek oranda içerdikleri “flavanoid” ve “beta karoten” nedeniyle karaciğerin işlevlerini desteklerler.
  • Yeşil çay: İçerdiği antioksidan madde “catechins” sayesinde, karaciğerin fonksiyonlarını destekler. Metabolizma oranını hızlandırması da cabası…
  • Yeşil yapraklı sebzeler: Bu sebzelerdeki “klorofil“, çevresel kirlenme (hava kirliliği, tarım ilaçları vs.) sonucu vücuda giren toksinlere, özellikle ağır metallere yapışarak, bunların vücuttan atılmasına yardımcı olur.
  • Avokado: Beslenme değeri son derece yüksek olan avokado, içerdiği “glutathione” sayesinde, karaciğerde oluşan zararlı toksinlerin temizlenmesine yardımcı olur.
  • Elma: Pektin açısından zengin olan elma, sindirim sistemindeki toksik maddeleri temizler. Bu da doğrudan karaciğerin üzerindeki yükü kaldırır.
  • Sızma zeytinyağı: Soğuk presle sıkılmış zeytinyağı ve keten tohumu yağı, toksinlerin vücuttan atılması için gerekli olan yağ zeminini hazırlar. Bu da karaciğerin üstündeki yükü azaltır.
  • Tam tahıllı ürünler: Kepekli pirinç ve tam tahıllarda bolca bulunan “B vitaminleri“, genel olarak vücudun yağ metabolizmasını düzene sokar.
  • Sülfür içeren sebzeler: Brokoli, karnıbahar, karalahana, brüksel lahanası gibi sebzelerde bulunan “glucosinolate“, karaciğerdeki enzim üretimini arttırır. Bu enzimler, kanserojen maddeleri ve toksik maddeleri vücuttan atmakla görevlidirler.
  • Limon: Sabah aç karnına içilen limonlu su, karaciğeri canlandırır.
  • Ceviz: Yüksek oranda içerdiği “amino asit arginine” sayesinde, karaciğerin toksik madde olan “amonyağı” dışarı atmasına yardımcı olur. Ceviz aynı zamanda “omega-3 yağ asidi” içermesi nedeniyle karaciğerin detoksuna yardım eder.
  • Turmerik: Karaciğerin detoksu için gerekli olan enzimleri aktive ederek, özellikle kanserojen maddelerin vücuttan atılmasına yardım eder.

Göründüğü gibi, doğada çareler tükenmez!!!

1 Comment

Filed under hormonlar, kronik hastalıklar, obezite, yapay katkı maddeleri

One response to “Karaciğer problemi kilo verememenizin nedeni olabilir

  1. Rengin Suzan Kösoğlu

    Yazılarınız çoook mantıklı ve akılcı. Diyetisyen misiniz? Bana yardımcı olur musunuz? İstanbul’da mısınız?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s