Kan Şekerini Etkileyen Faktörler

Kan şekeri, alınan yiyeceklerin içeriğine, egzersiz ve stress durumuna bağlı olarak değişiklik gösterir. Yenilen her yemekten sonra herkesin kan şekeri yükselir, ancak tüketilen besinlerin çeşidi ve içeriği kan şekerinin ne kadar hızlı yükseleceğini belirler. Kan şekerini yükselten en önemli etken, ne kadar çok karbonhidrat tüketildiğidir.

Genel kural olarak, yenilen besinler ne kadar komplike olursa (yağ, lif ve protein bir arada), vücudun şekeri absorbe etme oranı o kadar yavaşlar. Sonuç olarak, kan şekeri bu tür yiyeceklerin tüketiminden sonra daha yavaş yükselir. Örneğin, beyaz ekmek kan şekerini kepekli ekmekten çok daha çabuk yükseltir çünkü kepeğin sindirilmesi daha zordur.

Egzersiz sırasında kas hücrelerinin enerji ihtiyacını karşılayabilmek için, kandaki şeker dolaşımdan çekilerek, kas hücrelerine yönlendirilir. Böylelikle, egzersiz sırasında ve birkaç saat sonrasında kan şekeri düşük seyreder. Dolayısıyla, düzenli egzersiz yapmak kan şekerini kontrol etmenin en kolay yollarından biridir.

Hastalık, yaralanma ya da ameliyat gibi fiziksel stresler ve de psikolojik stresler sonrasında kan şekeri yükselir. Stress, vücudun stress hormonu denilen adrenalin hormunu salgılanmasına neden olur. Adrenalin hormonu yükseldikçe, kalp ritmi artar, nefes alma hızı artar ve sonuç olarak karaciger şeker depolarını harekete geçirerek kan şekerinin yükselmesini sağlar. Ancak hastalık ya da stres sona erdiğinde kan şekeri de normal seviyelerine geri döner.

Leave a comment

Filed under şeker ve fruktoz

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s