Yeterince Magnezyum Tüketiyor musunuz?

Vücudumuzdaki her hücrenin normal fonksiyonu, yeterli miktarda magnezyum bulunmasına bağlıdır. Diş, kemik, hormon, sinir sistemi ve kalp sağlığı vücuttaki magnezyum miktarına bağlı olarak değişiklik gösterir. Her hücrede magnezyum bulunmasına rağmen, magnezyum en çok kalp ve beyin hücrelerinde bulunur. Dolayısıyla magnezyum eksikliği ölümcül olabilir. Yapılan son araştırmalar da bunu destekliyor.

Yapılan bir araştırmada, kanında yüksek oranda magnezyum bulunan kadınların kalp hastalığına yakalanma risklerinin önemli oranda azaldığı görüldü. Kandaki her 0.25 mg/dL magnezyum fazlalığının, kalp hastalığı riskini % 41 oranında azalttığı söyleniyor.

15 yıl süren başka bir deneyin sonucu da, kanlarında yüksek oranda magnezyum bulunan kişilerin kalp hastalığına yakalanma risklerinin % 40 oranında daha az olduğunu gösteriyor. Ben buna etkileyici bir performans derim!

Magnezyum-Kalsiyum İkilisi

Hücrelerdeki magnezyum miktarı, kalsiyum miktarından 10,000 kere daha fazla olmakla beraber; magnezyum ve kalsiyum, hücreler arasındaki elektrik akışını beraber düzenlerler. Bu da kas hücrelerinin sağlıklı işlemesine neden olur. Hücrelerdeki magnezyum miktarı düştüğünde, kas hücrelerinde kalsiyum plakları oluşmaya başlar. Bu da kas hücrelerinde seğirme ve spazmlara neden olur. Magnezyum eksikliği ilerlediğinde, kalp ritminde bozukluklar ve yüksek tansiyon ortaya çıkmaya başlar.

Kemik ve diş sağlığında kalsiyum ön plana çıkarılmasına karşın, magnezyum olmaksızın kalsiyum bu dokulardaki görevini yerine getiremez. Nitekim, magnezyum olmaksızın kemiklerde kalsiyum depolanması gerçekleşemez. Benzer şekilde, dişlerin enamel yapılarının sağlamlığı da yeterli magnezyum bulunmasına bağlıdır.

Bu da demek oluyor ki, kemik ve diş sağlığı kalsiyum ve magnezyumun beraber çalışmasına bağlıdır. Yeterince kalsiyum alsanız da, magnezyum eksikliğine maruz kaldığınız takdirde kemik, diş ve kas hücrelerinde önemli sorunlar yaşarsınız.

Magnezyum, vücutta sürekli işleyen 300 biyokimyasal reaksiyonun elzem maddesidir.

Magnezyum eksikliği aşağıdaki sorunlara yol açar:

  • Alzheimer’s
  • ADHD
  • Angina pectoris
  • Astım
  • Otizm
  • Kronik yorgunluk sendromu
  • Depresyon
  • Kalp hastalığı
  • Şeker hastalığı
  • Obezite
  • Parkinson’s
  • Yüksek tansiyon
  • Uykusuzluk
  • Kabızlık
  • MS
  • Tiroid hastalıkları
  • Kas spazmları
  • Böbrek taşı
  • Diş hastalıkları
  • Çocuklarda miyopluk
  • Yeme bozuklukları
  • Eklem hastalıkları

Magnezyum aynı zamanda, vücudun çevresel toksinlerden arındırılmasında da görev alır. Vücudun en önemli antioksidan maddesi olan “glutathione” nin yapımı magnezyum olmaksızın gerçekleşemez.

Magnezyum zengini besinler nelerdir?

  • Kuru baklagiller
  • Ispanak ve diğer koyu yeşil yapraklı sebzeler
  • Badem, fındık vb. kuruyemişler
  • Ayçiçek çekirdeği, kabak çekirdeği, susam, keten tohumu
  • Avakado
  • Enginar, bamya, brokoli, patates
  • Bitter çikolata
  • Muz, kuru incir

Magnezyum zengini bir diyetle beslenmek eskiye oranla çok daha önem taşıyor,çünkü kontrolümüzde olmayan pek çok nedenden ötürü besinlerdeki magnezyum oranı gittikçe azalmakta. Bunun en önemli nedenlerinden biri, tarım yapılan topraklarda magnezyum eksikliğinin bulunması. İçme sularına florür katılması nedeniyle de, vücuttaki magnezyum florürle inorganik bir bileşim yaratmakta, ve bu da kemiklerde sertleşmeye neden olmakta. Kuru yemişlerin kavrulması, buğdayın ve diğer tahılların değirmende çekilmesi ve yeşil sebzelerin pişirme sırasında ısıya maruz kalması da magnezyum miktarını azaltmakta. Yani çağdaş yaşam tarzı ve endüstriyel tarım stili magnezyum eksikliğine zemin hazırlıyor.

Yüksek şeker ve kolalı içecekler magnezyum eksikliğine yol açıyor.

Vücut,  tek bir şeker molekülünü metabolize edebilmek için 28 magnezyum molekülü kullanır. Bu nedenle, yüksek şeker oranlı diyetle beslenen kişilerde magnezyum eksikliğinin görülmesi olağandır. Kolalı içecekler, salam ve sosis ürünerinde yüksek oranda bulunan fosfatlar da, vücuttaki magnezyuma yapışarak çözünemez moleküller oluştururlar. Bu moleküller vücuda tamamen faydasız olmakla beraber, vücuttaki magnezyum miktarının da azalmasına neden olurlar.

Zihinsel ve fiziksel stres, vücuttaki magnezyum depolarının hızla boşalmasına neden olur. Stres durumlarında salgılanan adrenalin kalp atışını, kan basıncını, kas hücrelerinin kasılmasını arttırdığı için, vücudun magnezyum ihtiyacı artar.

Doğum kontrol hapları, insülin enjeksiyonları, vücuttan sıvı atılmasına yarayan diüretikler, bazı antibiyotikler, kortikosteroitler gibi ilaçlar da magnzeyum eksikliğine yol açar.

Magnezyum eksikliğinin erken belirtileri:

  • İştah eksikliği
  • Mide bulantısı ve kusma
  • Yorgunluk ve güçsüz kaslar

Magnezyum eksikliğinin ileri belirtileri:

  • Kaslarda uyuşma ve karıncalanma
  • Kas krampları
  • Kişilik değişimleri
  • Anormal kalp ritmi ve koroner spazm

Magnezyum eksikliği nasıl tespit edilir?

Hiçbir labaratuvar testi vücut dokularındaki magnezyum miktarını doğru bir şekilde belirleyemez, çünkü vücuttaki magnezyum miktarının sadece % 1’i kanda dolaşır. Bu nedenle, magnezyum eksikliği çoğunlukla gözden kaçırılmakta. Eğer magnezyum eksikliğinden şüpheleniyorsanız, bol miktarda yeşil yapraklı sebze tüketmenizi, kuruyemiş, keten tohumu, ayçiçeği çekirdeği, susam ve bitter çikolata tüketmenizi tavsiye ederim. Tabiki bunları tüketmek için, magnezyum eksikliği yaşamak gerekmiyor:) Vücudunuza deri yoluyla magnezyum dahil etmenin bir yolu da, Epsom tuzu katılmış banyo küvetinde keyif yapmak!!!

Leave a comment

Filed under mucizevi besinler, vitamin/mineraller

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s